MULTINATIONAL TENCATE VOLLEDIG IN BEELD

MULTINATIONAL TENCATE VOLLEDIG IN BEELD

MULTINATIONAL TENCATE VOLLEDIG IN BEELD

DE UITDAGING VAN TENCATE

Iedere organisatie zal het herkennen: om optimaal met elkaar te kunnen communiceren en als team te functioneren, moet het informatiemanagement op orde zijn. Vaak is het zo dat informatie deels verborgen zit in de hoofden van mensen, en deels in systemen en mapjes op laptops en desktops. De wens van materiaaltechnologieconcern TenCate was om de kern van de informatie te ontsluiten en als een overkoepelende paraplu van content visueel te maken, zodat belanghebbenden en belangstellenden toegang houden tot de boodschap van het corporate verhaal, en dit direct begrijpen.

Jouw uitdaging delen?

Een interactieve oplossing

Wij creëerden een virtuele showroom: een interactieve, visuele weergave van het gehele businessmodel van TenCate in 3D. In deze 'digitale fabriek' kunnen collega’s en (potentiële) klanten eenvoudig de belangrijkste informatie van proposities, oplossingen en technieken vinden. De digitale bezoeker start bij de entree van het virtuele gebouw van TenCate. Vanaf daar kun je klikken op de diverse divisies en ga je de virtuele procesomgeving binnen. Daar vind je als bezoeker alle visuele en tekstuele informatie over deze divisie, zoals bijvoorbeeld TenCate Grass. Zo bevat dit onderdeel alle informatie over o.a. productieprocessen, halffabricaten of eindproducten, businesscases en producteigenschappen. Tegelijkertijd kun je ook naar buiten om oplossingen digitaal te ervaren: in en rond een vliegtuig, op het strijdtoneel, boven en onder water, in en uit de brand. Zo is de binnenwereld van het TenCate-concern zichtbaar gemaakt voor de belangstellende buitenwereld.

Wij creëerden een virtuele showroom: een interactieve, visuele weergave van het gehele businessmodel van TenCate in 3D. In deze 'digitale fabriek' kunnen collega’s en (potentiële) klanten eenvoudig de belangrijkste informatie van proposities, oplossingen en technieken vinden. De digitale bezoeker start bij de entree van het virtuele gebouw van TenCate. Vanaf daar kun je klikken op de diverse divisies en ga je de virtuele procesomgeving binnen. Daar vind je als bezoeker alle visuele en tekstuele informatie over deze divisie, zoals bijvoorbeeld TenCate Grass. Zo bevat dit onderdeel alle informatie over o.a. productieprocessen, halffabricaten of eindproducten, businesscases en producteigenschappen. Tegelijkertijd kun je ook naar buiten om oplossingen digitaal te ervaren: in en rond een vliegtuig, op het strijdtoneel, boven en onder water, in en uit de brand. Zo is de binnenwereld van het TenCate-concern zichtbaar gemaakt voor de belangstellende buitenwereld.

Wij creëerden een virtuele showroom: een interactieve, visuele weergave van het gehele businessmodel van TenCate in 3D. In deze 'digitale fabriek' kunnen collega’s en (potentiële) klanten eenvoudig de belangrijkste informatie van proposities, oplossingen en technieken vinden. De digitale bezoeker start bij de entree van het virtuele gebouw van TenCate. Vanaf daar kun je klikken op de diverse divisies en ga je de virtuele procesomgeving binnen. Daar vind je als bezoeker alle visuele en tekstuele informatie over deze divisie, zoals bijvoorbeeld TenCate Grass. Zo bevat dit onderdeel alle informatie over o.a. productieprocessen, halffabricaten of eindproducten, businesscases en producteigenschappen. Tegelijkertijd kun je ook naar buiten om oplossingen digitaal te ervaren: in en rond een vliegtuig, op het strijdtoneel, boven en onder water, in en uit de brand. Zo is de binnenwereld van het TenCate-concern zichtbaar gemaakt voor de belangstellende buitenwereld.

TenCate World

Jaap de Carpentier Wolf

Hoofd Corporate Communicatie, TenCate

Het resultaat van het maken van deze visuele belevenis is niet in waarde uit te drukken. Toen we begonnen was namelijk niet voor alle collega’s even duidelijk wat het eenduidige verhaal naar de markt kon zijn, juist omdat deze multinational zoveel verschillende divisies wereldwijd had. Door de overkoepelende verhaallijn in bewegende en statische beelden te vangen, word je als leverancier en opdrachtgever gedwongen om samen het verhaal op orde te maken. Dat hele proces, plus de uiteindelijke interactieve showroom, heeft ons enorm geholpen in onze externe én interne communicatie.”

Dezelfde taal gaan spreken

HET STARTPUNT

De verschillende divisies van TenCate bevatten heel specifieke en vaak ingewikkelde, hightech informatie. Die varieert van heel technische gegevens omtrent de automotive-industrie tot de lucht- en ruimtevaart, militaire zaken, sport en watermanagement. Allemaal gebaseerd op technisch textiel. Om hiervoor een juiste visuele oplossing te bedenken, moesten wij in de huid kruipen van zowel klanten als medewerkers van TenCate. Het is van belang dat we allebei dezelfde taal spreken, want alleen als je allebei begrijpt wat je in detail tot stand wilt brengen en je brengt daarbij allebei je eigen kennis en kunde in, dan kun je komen tot dit prachtige eindresultaat. Hoofd corporate communicatie van TenCate, Jaap de Carpentier Wolf: “Hoe het C4Real-team vaak hele technische dingen tot leven weet te brengen, heb ik als heel inspirerend ervaren. Een digitale kunde van het hoogste niveau. Dat zij in staat zijn om zich zó in te leven in deze verschillende technieken, om er vervolgens een subliem communicerend geheel van te maken, dat is wat mij betreft écht een kunst.”

De verschillende divisies van TenCate bevatten heel specifieke en vaak ingewikkelde, hightech informatie. Die varieert van heel technische gegevens omtrent de automotive-industrie tot de lucht- en ruimtevaart, militaire zaken, sport en watermanagement. Allemaal gebaseerd op technisch textiel. Om hiervoor een juiste visuele oplossing te bedenken, moesten wij in de huid kruipen van zowel klanten als medewerkers van TenCate. Het is van belang dat we allebei dezelfde taal spreken, want alleen als je allebei begrijpt wat je in detail tot stand wilt brengen en je brengt daarbij allebei je eigen kennis en kunde in, dan kun je komen tot dit prachtige eindresultaat. Hoofd corporate communicatie van TenCate, Jaap de Carpentier Wolf: “Hoe het C4Real-team vaak hele technische dingen tot leven weet te brengen, heb ik als heel inspirerend ervaren. Een digitale kunde van het hoogste niveau. Dat zij in staat zijn om zich zó in te leven in deze verschillende technieken, om er vervolgens een subliem communicerend geheel van te maken, dat is wat mij betreft écht een kunst.”

De verschillende divisies van TenCate bevatten heel specifieke en vaak ingewikkelde, hightech informatie. Die varieert van heel technische gegevens omtrent de automotive-industrie tot de lucht- en ruimtevaart, militaire zaken, sport en watermanagement. Allemaal gebaseerd op technisch textiel. Om hiervoor een juiste visuele oplossing te bedenken, moesten wij in de huid kruipen van zowel klanten als medewerkers van TenCate. Het is van belang dat we allebei dezelfde taal spreken, want alleen als je allebei begrijpt wat je in detail tot stand wilt brengen en je brengt daarbij allebei je eigen kennis en kunde in, dan kun je komen tot dit prachtige eindresultaat. Hoofd corporate communicatie van TenCate, Jaap de Carpentier Wolf: “Hoe het C4Real-team vaak hele technische dingen tot leven weet te brengen, heb ik als heel inspirerend ervaren. Een digitale kunde van het hoogste niveau. Dat zij in staat zijn om zich zó in te leven in deze verschillende technieken, om er vervolgens een subliem communicerend geheel van te maken, dat is wat mij betreft écht een kunst.”

Informatie voor iedereen bereikbaar

HET PROCES

Doordat TenCate alle informatie wilde visualiseren, werd de organisatie gedwongen om de nodige gegevens te delen of op papier te zetten. Naast dat wij de waardevolle virtuele showroom zo hebben kunnen creëren, heeft het ook geholpen om voor iedere divisie de informatie beter op orde te krijgen. Jaap de Carpentier Wolf van TenCate zegt er het volgende over: “De impactvolle uitkomst bewijst dat deze visie de juiste is. Het is ons zo gelukt om alle relevante informatie overzichtelijk te verbinden en visualiseren. Ik denk dat veel organisaties blijven hangen in het niet volledig op orde krijgen van hun informatiemanagement. Dat ís ook een hele uitdaging. Maar als je dat niet lukt, dan kun je ook niet tot een communicerend geheel komen, feitelijk alle bedrijfsonderdelen visueel-inhoudelijk met elkaar verbinden. Eigenlijk zou elk bedrijf zichzelf moeten dwingen om dit tot stand te brengen.”

Doordat TenCate alle informatie wilde visualiseren, werd de organisatie gedwongen om de nodige gegevens te delen of op papier te zetten. Naast dat wij de waardevolle virtuele showroom zo hebben kunnen creëren, heeft het ook geholpen om voor iedere divisie de informatie beter op orde te krijgen. Jaap de Carpentier Wolf van TenCate zegt er het volgende over: “De impactvolle uitkomst bewijst dat deze visie de juiste is. Het is ons zo gelukt om alle relevante informatie overzichtelijk te verbinden en visualiseren. Ik denk dat veel organisaties blijven hangen in het niet volledig op orde krijgen van hun informatiemanagement. Dat ís ook een hele uitdaging. Maar als je dat niet lukt, dan kun je ook niet tot een communicerend geheel komen, feitelijk alle bedrijfsonderdelen visueel-inhoudelijk met elkaar verbinden. Eigenlijk zou elk bedrijf zichzelf moeten dwingen om dit tot stand te brengen.”

Doordat TenCate alle informatie wilde visualiseren, werd de organisatie gedwongen om de nodige gegevens te delen of op papier te zetten. Naast dat wij de waardevolle virtuele showroom zo hebben kunnen creëren, heeft het ook geholpen om voor iedere divisie de informatie beter op orde te krijgen. Jaap de Carpentier Wolf van TenCate zegt er het volgende over: “De impactvolle uitkomst bewijst dat deze visie de juiste is. Het is ons zo gelukt om alle relevante informatie overzichtelijk te verbinden en visualiseren. Ik denk dat veel organisaties blijven hangen in het niet volledig op orde krijgen van hun informatiemanagement. Dat ís ook een hele uitdaging. Maar als je dat niet lukt, dan kun je ook niet tot een communicerend geheel komen, feitelijk alle bedrijfsonderdelen visueel-inhoudelijk met elkaar verbinden. Eigenlijk zou elk bedrijf zichzelf moeten dwingen om dit tot stand te brengen.”

Beeld communiceert sneller

DE TOEGEVOEGDE WAARDE

TenCate koos ervoor om het overkoepelende verhaal met alle details in beeld te brengen. “De vele animaties van C4Real leveren zowel inhoudelijk als visueel grote meerwaarde op. Beeld zegt meer dan 1.000 woorden op papier. Letterlijk verloopt de beeldvorming dan een stuk sneller. Dat is wat corporate communicatie beoogt. Als je iets visueel beleeft dan ben je sneller overtuigd, puur omdat het begrijpelijk wordt gepresenteerd, en iemand zich er in dit geval ook nog interactief in kan verdiepen. Zeker in de B2B-markt is het belangrijk dat een potentiële klant binnen één oogopslag snapt waar een hightech-oplossing voor dient en hoe die tot in detail werkt,” aldus Jaap de Carpentier Wolf.

TenCate koos ervoor om het overkoepelende verhaal met alle details in beeld te brengen. “De vele animaties van C4Real leveren zowel inhoudelijk als visueel grote meerwaarde op. Beeld zegt meer dan 1.000 woorden op papier. Letterlijk verloopt de beeldvorming dan een stuk sneller. Dat is wat corporate communicatie beoogt. Als je iets visueel beleeft dan ben je sneller overtuigd, puur omdat het begrijpelijk wordt gepresenteerd, en iemand zich er in dit geval ook nog interactief in kan verdiepen. Zeker in de B2B-markt is het belangrijk dat een potentiële klant binnen één oogopslag snapt waar een hightech-oplossing voor dient en hoe die tot in detail werkt,” aldus Jaap de Carpentier Wolf.

TenCate koos ervoor om het overkoepelende verhaal met alle details in beeld te brengen. “De vele animaties van C4Real leveren zowel inhoudelijk als visueel grote meerwaarde op. Beeld zegt meer dan 1.000 woorden op papier. Letterlijk verloopt de beeldvorming dan een stuk sneller. Dat is wat corporate communicatie beoogt. Als je iets visueel beleeft dan ben je sneller overtuigd, puur omdat het begrijpelijk wordt gepresenteerd, en iemand zich er in dit geval ook nog interactief in kan verdiepen. Zeker in de B2B-markt is het belangrijk dat een potentiële klant binnen één oogopslag snapt waar een hightech-oplossing voor dient en hoe die tot in detail werkt,” aldus Jaap de Carpentier Wolf.

Visuele impressies van TenCate World

Heb je een vraag of uitdaging?
Deel je verhaal

Heb je een vraag of uitdaging? Deel je verhaal

Heb je een vraag
of uitdaging?
Deel je verhaal